شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

روحاني خطاب به جهرمي

با فيلترشکن‌ها و کانال‌هاي خلاف برخورد جدي شود

تقي پور

سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲:۰۰


روحاني در نامه اي به آذري جهرمي براي برخورد جدي با سايت‌ها و کانال‌هاي خلاف، ساماندهي vpnها، برخورد مؤثر با فيلتر شکن‌ها، رفع انحصار از پيام رسان‌هاي خارجي و حمايت از پيام رسان‌هاي داخلي 6 دستور صادر کرد.

وايمکس نيوز- رضا تقي‌پور عضو حقيقي شوراي عالي فضاي مجازي با اشاره به نامه 6 بندي رئيس جمهور به وزير ارتباطات پس از يک جلسه شوراي عالي امنيت ملي، گفت: در اين نامه روحاني به آذري جهرمي درباره برخورد جدي با سايت‌ها و کانال‌هاي خلاف عفت عمومي، ساماندهي vpnها، برخورد مؤثر با فيلتر شکن‌ها، رفع انحصار از پيام رسان‌هاي خارجي و حمايت و تقويت پيام رسان‌هاي داخلي تاکيد کرده است.

وي گفت: اين نامه حاوي توصيه‌هايي براي بهره‌گيري حداکثري از فرصت‌هاي فضاي مجازي، رفع آفات و اشکالات آن و برنامه‌ريزي براي پيگيري جدي و قاطع درباره آنها است و دستوراتي را صادر کرده که بسيار منطقي و عقلاني است.

*دستور روحاني براي برخورد جدي بايد با سايت‌ها و کانال‌هاي خلاف عفت عمومي

تقي‌پور با بيان اينکه در اين نامه روحاني به جهرمي تأکيد مي‌کند که بايد با سايت‌ها و کانال‌هاي خلاف عفت عمومي برخورد جدي شود، گفت: منطقي است به هر کانالي که مطالب خلاف عفت عمومي منتشر کند يا فروش اقلام غيرمجاز انجام دهد اجازه فعاليت داده نشود. در جريان وقايع تلگرام متأسفانه به دليل اطلاع‌رساني نادرست به کسب و کارهايي که فروش اقلام غيرمجاز و غيرقانوني انجام مي دادند عنوان کسب و کار تلگرامي داده شد که اين کار به کسب و کارهاي مجاز اين شبکه نيز ضربه زد؛ البته کسب و کارهاي مجاز امکان ادامه فعاليت را در بسترهاي ديگر دارند. بنابراين تاکيد رئيس جمهور براي اينکه با اين کانال‌ها بايد برخورد شود سياست درستي است.

*تاکيد روحاني بر ساماندهي VPNها و برخورد موثر با فيلترشکن‌ها

عضو حقيقي شوراي عالي فضاي مجازي همچنين از تاکيد روحاني بر ساماندهي VPNها و برخورد موثر با فيلترشکن‌ها و مديريت کارا براي بهره‌برداري مشروع از اين ابزارها توسط کاربران فضاي مجازي و سازمان‌ها خبر داد و گفت: نمي‌توانيم بنشينيم و ببينيم دشمن هرچه را که دوست دارد در جامعه تلقين کند، پس از اين اتفاقات روشن شد که تلگرام با پشتيباني مستقيم آمريکا و اسرائيل اداره مي‌شود و هدف آنها اشاعه فحشا و فساد در جامعه ايراني است. من نيز به عنوان يک عضو حقيقي شوراي عالي فضاي مجازي همين نظر را دارم و نظر اکثريت اعضاي شورا نيز همين بوده است؛ البته اگر برخي از اعضا نظر متفاوتي دارند نظرشان محترم است.

*ابلاغ رفع انحصار پيام‌رسان فعلي خارجي و حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي

وي گفت: همچنين روحاني در اين نامه بر رفع انحصار پيام‌رسان فعلي خارجي در کشور از طريق حمايت و تقويت پيام‌رسان‌هاي داخلي تا تحقق اين مهم اشاره کرده است.

به گفته وي، با توجه به آسيب‌هاي تلگرام اين هدف يک ضرورت است؛ آنچه تلگرام به آن شهرت پيدا کرده و باعث ايجاد بيش از 80 درصد محتواي آن شده يک ارتباط يک طرفه است و طبق اين اصل، تلگرام اساساً پيام‌رسان نيست و حالت خاصي از ارتباط است. علاوه بر اين، موضوعات خلاف عفت عمومي و برقراري ارتباط و عضو گيري براي گروه‌هاي تروريستي در اين شبکه اتفاق مي‌افتد؛ البته به خاطر حيا و عفت عمومي،  تاکنون درباره آسيب‌هاي تلگرام کمتر صحبت شده است. اما نتيجه تصميم‌ اخير (براي مسدود شدن تلگرام) نشان داد که اکثر کاربران از تلگرام کوچ کرده‌اند و استفاده کاربران ايراني از تلگرام به کمتر از يک چهارم رسيده است که اين روند نزولي ادامه دار نيز است.

وي ادامه داد: حرکت اجتماعي مردم نشان داد که متوجه آسيب‌هاي تلگرام شده‌اند. آسيب‌هاي تلگرام لحظه به لحظه در حال افزايش بود و به ويژه با برنامه اقتصادي ويژه‌اي که در پيش داشت، اختلال در نظام اقتصادي ايران را به صورت جدي هدف گذاري کرده بود. بنابراين با توجه به آمار کاهش قابل توجه ترافيک تلگرام در ايران، در حال حاضر هدف رفع انحصار تا حدود زيادي محقق شده و با ادامه اين راه نيز روز به روز شاهد محدود شدن بيشتر آن و ارايه فرصت بيشتر براي بازارسازي داخلي خواهيم بود. همچنان که در فرصت محدود بدست آمده رشد علم و فناوري در حوزه پيام رسان‌هاي داخلي نمايي بوده به طوري که در يک مدت محدود، نرم‌افزارهايي در سطح بين‌المللي عرضه کردند.

*دستورات روحاني تاکيد بر عمل به قانون دارد

عضو حقيقي شوراي عالي فضاي مجازي درباره اينکه عليرغم شفاف بودن ابلاغيه رييس جمهور به وزير ارتباطات شبهاتي درباره نظر مخالف روحاني در اين باره مطرح مي شود، گفت: تصميمي که درباره تلگرام گرفته شد صحيح است و نامه روحاني به جهرمي يک دستور بسيار خوب و مهم است که ابعاد مختلف اين بحث را روشن کرده است، اعضاي شوراي عالي فضاي مجازي در خردادماه 96 موضوع ساماندهي پيام‌رسان‌ها را تصويب کردند و اين نامه يک ابلاغ اجرايي به دنبال اين مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي درباره پيام رسان‌هاي داخلي است که نشان دهنده موافقت روحاني با شکست انحصار پيام رسان خارجي در کنار تقويت پيام‌رسان‌هاي داخلي است و مواردي که ابلاغ شده نشان مي دهد نظر رييس جمهور نيز قطعا اين بوده که آسيب‌هاي تلگرام در حال ضربه زدن به کشور است و ادامه اين روند روز به روز تسلط بيشتري بر کشور را رقم خواهد زد.

وي افزود: برداشت من از اين نامه اين است که البته درباره نحوه برخورد شايد اختلاف سليقه وجود داشته باشد اما دستورات اين نامه از جمله برخورد با فيلترشکن‌هاي غير مجاز، فراهم بودن امکان استفاده از فيلترشکن‌هاي مجاز، انجام فعاليت‌ها از مسير قانوني و ساماندهي پيام رسان‌هاي خارجي طبق مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي که حکم قانون را دارد نشان مي دهد تاکيد بر عمل به قانون مدنظر رييس جمهور بوده است.

تقي پور خاطرنشان کرد: در مصوبه  شوراي عالي فضاي مجازي براي ساماندهي پيام‌رسان‌ها که توسط اغلب نرم‌افزارهاي خارجي از جمله تلگرام نقض شد، اولين شرط داشتن دفتر در کشور بود که اين اتفاق نيفتاد. همچنين بزرگترين مقرراتي که رعايت نشد منع خروج اطلاعات کاربران ايراني از کشور بود که تلگرام آن را رعايت نکرد و اطلاعات ايراني ها در حجم بسيار گسترده از کشور خارج مي شد.

منبع: فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو